SEMESTR 2023

Rzeczny Uniwersytet Ludowy

W roku 2023 poświęciliśmy wiele uwagi tworzeniu Ogrodu Społecznego na łęgu odrzańskim w Cigacicach. Na warsztatach szkutniczych poznaliśmy szczegóły konstrukcji drewnianej łodzi rzecznej. Wyruszyliśmy w rejs edukacyjny z Cigacic do Głogowa. Sporo pracy włożyliśmy w dalszy remont statku – pojawiała się instalacja fotowoltaiczna i przybyło kajut.

Przy okazji działań naszego Stowarzyszenia zorganizowaliśmy tradycyjne Święto Nocy Świętojańskiej, na którym m.in. pojawiły się korzenne śpiewy prosto z Reunion. W ramach naszych aktywności jak co roku odwiedziliśmy trzy miejscowości nad Odrą, gdzie z poziomu Statku przeprowadziliśmy zajęcia związane z rejestracją i edycją materiałów filmowych.

Na zdjęciu: Warsztatowicze Ogrodu Społecznego
Cigacice, 22.06.2023
Pogoda dała nam w kość, ale wszyscy jesteśmy szczęśliwi z pracy, wiedzy, kontaktu z ziemią oraz z relacji, które zostaną w naszych sercach na długie lata.

Ogród Społeczny – warsztaty projektowania i budowy

Podczas spotkań zajęliśmy się ideą, projektowaniem, elementami konstrukcyjnymi takimi jak meble ogrodowe, podwyższone donice, żywe place zabaw, zacienione punkty odpoczynku i relaksu. Skupiliśmy się na budulcu roboczo nazwanym “żywokoły wierzbowe”, które idealnie się sprawdzają na wilgotnych i podmokłych terenach. Założycielski etap zakończyliśmy wraz z końcem roku, czekamy za pierwszymi wiosennymi promieniami słońca, by rozpocząć kolejne działania wraz z zegarem natury.

Spotkanie 1
Planowanie funkcji, wspólne tyczenie elementów ogrodu
Wrzesień: 22-24.09.2023, Cigacice

Łukasz Antonowicz

Główny prowadzący

Warsztat szkutniczy

Wczesną wiosną skoncentrowaliśmy się na trzech spotkaniach związanych z wiedzą szkutniczą, a w szczególności na aspekcie budowy, konserwacji i naprawy łodzi drewnianych. Podczas zajęć pracowaliśmy z naturalnymi impregnatami oraz laminatem epoksydowym. Działania te opierały się na konstrukcji tradycyjnej łodzi rzecznej zwanej galarem. Wszystkie działania odbywały się pod czujnym okiem szkutnika z Wronek – Piotra Matuszewskiego oraz Sławomira Stańczaka.

Właśnie opracowujemy plany tradycyjnych drewnianych łodzi, które będziemy budować w następnym sezonie.

Konserwacja i naprawa łodzi drewnianych
Kwiecień: 22-23.04.2023, Port Cigacice

Piotr Matuszewski
Prowadzący

Malowanie, konserwacja specjalistycznymi metodami i farbami
Maj: 13.05.2023, Port Cigacice

Sławomir Stańczak

Prowadzący

Rejs edukacyjny Cigacice – Głogów

Podczas rejsu edukacyjnego do Głogowa zgłębialiśmy wiedzę na temat locji rzecznej, znaków oraz nawigacji. Prowadziliśmy również obserwacje ornitologiczne związane z liczeniem siedlisk dzikiego ptactwa drapieżnego co było bardzo ważne dla wszystkich uczestników. Równie istotnym aspektem to działania w zespole jako załoga statku. Wachty przy sterze, w kuchni, jak i przy wietrznym malowaniu jednostki oraz prace związane konserwacyjne i krawieckie.

Remont statku

Podczas prac końcowych stworzyliśmy fotowoltaiczny układ zasilania statku, powstała klatka schodowa, przebudowaliśmy toaletę, umeblowaliśmy kuchnię i stworzyliśmy dodatkowe kajuty oraz zainstalowaliśmy na burtach donice.

W roku 2023 udało nam się dopiąć ostatnie prace remontowe i wykończeniowe na naszej jednostce szkoleniowej ANA, rozpoczęliśmy prowadzenie cyklu zajęć związanych z uprawą ziemi przy okazji tworzenia Ogrodu Społecznego w Cigacicach. Uczestnicy pilnie zaliczyli wszystkie spotkania. Efekty pierwszego etapu możecie oglądać na łamach strony www, Facebooka oraz YouTube.

Sieciowanie

W tym roku również odbyły się dwie wymiany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Uniwersytetów Ludowych, gdzie złapaliśmy wiele inspiracją i ciekawych rozwiązań i pomysłów.

Koniec czerwca to wielkie święto uniwersytetów ludowych. W dniach 23-25 czerwca 2023 roku odbył się II Ogólnopolski Festiwal Uniwersytetów Ludowych. Tym razem ugościła nas Kraina Vesny – miejsce o niezwykłej sile i pięknie. To wyjątkowe wydarzenie zaczyna wpisywać się w piękną tradycję uniwersytetów ludowych i stanowi manifestację wartości, jakimi są edukacja, twórczość i wspólnota.

WYKŁADY 2023

Szymon Mizera

23.09.2023, STATEK KULTURY

Wprowadzenie do idei grundvigańskiej

Dr Marta Jermaczek-Sitak

21.10.2023, STATEK KULTURY

Permakultura w ogrodzie i życiu